loading...
فروشگاه اینترنتی ایران مارکت | لذت خرید آسان
آریا بازدید : 423 پنجشنبه 12 اسفند 1389 نظرات (0)
سازمان بازرسی کل کشور در پرونده های فساد مالی وارد می شود

سازمان بازرسی کل کشور در پرونده های فساد مالی وارد می شود

جامعه > قضایی  - رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: «به دلیل وضعیت خاصی که متهمان پرونده‌های فساد مالی دارند و چون از امکانات زیادی استفاده می‌کنند و معمولاً انسان‌های باسواد و واردی نیز در مسائل حقوقی هستند؛ هنگامی که پرونده‌های آنان که به دادسرا می‌رود متفاوت از دیگر پرونده‌ها می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی امروز چهارشنبه 11 اسفند 1389 در گردهمایی سراسری دادستان‌های عمومی و انقلاب سراسر کشور در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما گفت: دادستان به عنوان مدعی العموم؛ تابلو و معرف دستگاه قضا است. وی افزود: «ابتدای و انتهای فعالیت قضایی در اختیار دادستان‌ها است. به همین دلیل ارزیابی از دستگاه قضا؛ معدلی است که توسط دادستان‌ها رقم می‌خورد و تصویر دستگاه قضا در افکار عمومی مبتنی بر تصویرسازی دادستان است.»

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: دستگاه قضایی قدرتمند مبتنی بر قانون و با توانایی کافی، در گرو ارائه تصویری است که دادستان‌ها از عملکرد خود به نمایش می‌گذارند. وی افزود:«نقش دادستان در ایجاد احساس امنیت و آرامش در جامعه؛ نقش بی بدیلی است و این اهمیت دادستان را در سیستم قضایی نشان می‌دهد.»

 احکام قاطع و جدی در خصوص پرونده‌های ارسالی سازمان بازرسی صادر شود

حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی با توضیح رابطه نظارت و عدالت و تقسیم آن به بعد پیشینی و پسینی و همچنین جدی خواندن این رابطه ؛ سه مشکل موجود در این حوزه را تشریح کرد و گفت: «در حوزه اجرایی مشکلی که داریم این است که برنامه‌های خوبی نوشته می‌شود؛ اما در مقام اجرا خوب عملیاتی نمی شود. در حوزه قضایی نیز بسیار کار می‌شود و حکم صادر می‌شود ولی در اجرای احکام با مشکل مواجهیم. مشکل سوم که در رابطه با کار ما در سازمان بازرسی کل کشور است این است که پس از بررسی و نتیجه گیری ما؛ باید احکام قاطع و جدی توسط دادگاه‌ها صادر شود. اگر دستگاه عدالت بخواهد کار خود را به صورت منطقی انجام دهد باید این داد و ستدها به صورت صحیح انجام گیرد.» رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: «ما وقتی بازرسی می‌کنیم؛ اگر این بازرسی منجر به صدور حکم شود؛ کار ما را تثبیت می‌کند و اثربخشی کار ما را بیشتر می‌کند.» وی ایجاد سلامت مالی و اداری را مهمترین کار و کار ویژه سازمان تحت امر خود ارزیابی کرد و با اذعان به پیچیدگی‌های خاصی که پرونده‌های فساد مالی نسبت به دیگر پرونده‌ها دارد افزود: «به دلیل وضعیت خاصی که متهمان پرونده‌های فساد مالی دارند و چون از امکانات زیادی استفاده می‌کنند و معمولاً انسان‌های باسواد و واردی نیز در مسائل حقوقی هستند؛ هنگامی که پرونده‌های آنان که به دادسرا می‌رود متفاوت از دیگر پرونده‌ها می‌شود.» وی اظهار داشت در اینگونه پرونده‌ها که سازمان بازرسی کل کشور ورود پیدا می‌کند نباید توسط دادسرا و دادگاه به عنوان شاکی شناخته شود؛ بلکه به مثابه شریک مدعی العموم باید تلقی شود گفت: «پرونده‌های ما با نگاه حقوقی و قانونی مورد بررسی قرار می‌گیرد و تا یک قاضی درباره پرونده اظهار نظر نکندٰ، پرونده به دادسرا ارسال نمی شود. در نتیجه انتظار داریم پرونده‌های ارسالی این سازمان با توجه به این روند، مورد بررسی قرار گیرد و حکم مقتضی صادر شود.»

پرونده بیمه ایران از پرونده‌های بسیار پیچیده سازمان بازرسی کل کشور بود

  رئیس سازمان بازرسی کل کشور با ذکر یک نمونه از پرونده‌های فساد مالی که سازمان متبوع اش به آن رسیدگی کرده است گفت: «در پرونده بیمه ایران که اخیرا مطرح شده است؛ چنان پیچیدگی و فرآیند تو در تو وجود داشت که اگر به صورت دقیق اسناد و پرونده‌های آن بررسی نمی شد امروز همه آقایانی که به محکمه احضار شده اند به حاشا متوسل می‌شدند. چه اینکه این آقایان از انواع و اقسام روابط ناسالم؛ جعل؛ پرونده سازی؛ ساختن کشته؛ مجروح و تصادف جعلی و سندسازی در یک شبکه گسترده استفاده کردند. اما با بررسی‌های دقیقی که در سازمان بازرسی انجام گرفته است؛ امروزه دیگر تمام زوایای این پرونده روشن شده است و آقایان نمی توانند شانه خالی کنند.»

 دادستان مظهر اقتدار حاکمیت است

حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی با تفکیک مفهوم قدرت و اقتدار و تعریف آنها؛ مظهر قدرت قانونی و مشروع و اقتدار را شخص دادستان دانست و گفت: «ما مدعی هستیم که قانون ما مبتنی بر حق است که این حق نیز در موازین دینی اسلام نهفته است و به همین دلیل کارکرد دادستان در تشخیص این حق و مطابقت دادن با مصادیق، بسیار کلیدی است. بدون تردید نقش دادستان و دادسرا در شکل دهی به روند احقاق حق نقشی اساسی است. اگر اتقان و استحکام در این روند مورد تاکید باشد؛ چشم انداز اجرای عدالت بسیار روشن خواهد بود.»

دادستان فضای واقع بینی، قانون مداری و اصرار بر قانون را با هیچ چیز عوض نکند

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با برشماری سه گونه حق مرتبط با کار دادستان‌ها گفت: «ما یک حق عامه داریم که در ادبیات جدید به آن حقوق شهروندی می‌گویند. یک حق عمومی هم داریم که ناظر به جامعه به‌ ما هو کل است و در نهایت، حق حاکمیت و مدیریت اجتماعی نیز داریم که ناظر به حق حکومت است. آن چه مهم است؛ این است که بتوان اولویت احقاق این حق‌ها را تشخیص داد. گاهی اوقات می‌بینیم تزاحم و تعارض بین این حقوق اتفاق می‌افتد که باید آگاهانه نسبت به تقدم و تاخر این سه حق در مواقع مختلف تصمیم گیری و اقدام کرد.» وی با اذعان به این نکته که امروز نقش مهم دادستان‌ها غیر قابل انکار است؛ از آنها خواست که تحت تاثیر جو سازی و فضاسازی تبلیغاتی قرار نگیرند و به هیچ عنوان حق حاکمیتی را فراموش نکننند و در ادامه خطاب به دادستان‌ها افزود: «فضای واقع بینی و قانون مداری و همچنین اصرار بر قانون را با هیچ چیز عوض نکنید؛ چرا که شما تابلو و معرف قدرت مشروع و اقتدار هستید.»

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 422
  • کل نظرات : 82
  • افراد آنلاین : 25
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 122
  • آی پی دیروز : 112
  • بازدید امروز : 274
  • باردید دیروز : 149
  • گوگل امروز : 5
  • گوگل دیروز : 6
  • بازدید هفته : 423
  • بازدید ماه : 423
  • بازدید سال : 30,751
  • بازدید کلی : 317,485
  • کدهای اختصاصی