loading...
فروشگاه اینترنتی ایران مارکت | لذت خرید آسان
آریا بازدید : 498 شنبه 14 اسفند 1389 نظرات (3)
کاربران خبرآنلاین:بگذارید تا پایان عمرمان یک ماشین درست و حسابی سوار شویم

کاربران خبرآنلاین:بگذارید تا پایان عمرمان یک ماشین درست و حسابی سوار شویم

اقتصاد > صنعت  - نظر کاربران خبر آنلاین در مورد تعرفه واردات خودرو

روز شنبه مطلبی با تیتر "آیا مجلس برای تغییر تعرفه واردات خودرو راه سومی دارد؟" در خبرآنلاین منتشر شد که واکنش‌های متعددی را در میان کاربران این سایت برانگیخت. از جمله یکی از کاربران با نام حرف دل نوشت:" بگذارید تا پایان عمرمان یک ماشین درست و حسابی سوار شویم."

احساس عمیق ظلم

همین جمله کوتاه نشان می‌دهد همان طور که در روزهای ابتدایی اجرای هدفمند شدن یارانه‌ها خبرآنلاین پیش‌بینی کرده بود، شهروندان و مشتریان خودرو حمایت از خودروسازان داخلی را با توجه به قیمت گزافی که بابت بنزین پرداخت می‌کنند، ظلم در حق خود می‌دانند چنانچه کاربر دیگری معتقد است "دلیلی نمی‌بینیم به خاطر دو خودروساز پرنفوذ تاوان بدهیم."

یک کاربر بدون نام نیز معتقد است: "مشکل خودرساز ما وام، اشتغال و هدفمندی نیست. تعرفه‌های بالا به خاطر این است که همه می‌دانند محصولاتشان قدیمی است، غیر قابل افزایش کیفیت و از رده خارج. کسی حق ندارد مردم را با هر ابزاری مجبور کند در این گرانی بنزین، خودروهای داخلی بخرد."

نبود رقابت باعث کیفیت پایین

در روزهای گذشته نظراتی همچون "مشکلات خودروسازان کوچکترین ربطی به مردم ندارد." از سویی کاربران منتشر می شد، از جمله «پاشا» که خواستار رعایت عدالت در این مورد بود. روز گذشته نیز نظرات اینچنینی ادامه یافت. یک فرد بدون نام نوشته است: "اگر خودروساز نمی تواند ارتقا کیفیت بدهد، پس چرا تعرفه هنوز بالاست و بار باید بیفتد روی دوش ملت؟" یا "امسال چه شد این ارتقا کیفیت خودروهای تولید داخل؟" یکی از خوانندگان مطلب فوق نیز نظر جالبی داده و سوالی از نمایندگان پرسیده با این مضمون که :"من نمی‌دانم تا کی می‌خواهد این روند ادمه پیدا کند؟ آخرش چه می شود؟"

اما یک فرد بدون نام نیز با زیرکی موضوع جالبی را یادآوری کرده است: "موقع بحث کاهش تعرفه می گویند ما بدبخت بیچاره‌ایم. مواقع دیگه آن‌قدر از دست آوردهای خودشان تعریف می‌کنند که لغات توصیفی کم می آورند. آخر افزایش تیراژ  پراید و پژو افتخار دارد؟"

یک فرد بدون نام نیز معتقد است: "مشکل خودروساز هیچی نیست جز اصرار بر تولید محصولات قدیمی و از رده خارج نه چیز دیگر. تعرفه فقط به معنی فاجعه بودن محصولات داخل است نه چیز دیگر و دلیلم ندارد مردم تاوان این بی کیفیتی را بدهند."

استمداد از مجلس

کاربران خبرآنلاین از مجلس انتظار بالایی دارند که پس از افزایش قیمت بنزین، بیشتر نیز شده است. بسیاری از آنها نفوذ خودروسازان در مراجع تصمیم‌گیر را دلیلی برای تعرفه بالا و کیفیت کم می‌دانند. چنانچه یک نفر معتقد است: " در کجای دنیا دیدید خودروساز یک کشور با نفوذ تعرفه‌ها را بالا نگه دارد آن هم تنها برای راحتی خیال خودش؟ با کدوم منطق و عقل باید بیایند و  بگویند چون خودروساز 50 ساله ما ماشین‌های بی کیفیت تولید می‌کند پس تعرفه باید بالا باشد؟ یعنی مردم باید خودرهای داخلی به ادعای خودشان به دور از کیفیت سوار بشوند که چی بشود؟ در این 20 ساله  که هیچ اتفاقی نیفتاد. این عدالت است؟ انصاف است؟ مردم خودرویی با استاندارد روز اروپا می‌خواهند."

تحلیل‌های تاریخی و یارانه‌ای

نگاهی به نظرات نشان می‌دهد سطح تحلیل مخاطبان فارغ از ادبیات عامیانه برخی نظرات همچنان در حال رشد است و همچنین اجرای قانون هدفمند شدن یارانه‌ها و افزایش قیمت سوخت، حساسیت‌های آنها را به شدت افزایش داده است. چنانچه خواننده‌ای به نام فرزین معتقد است:" تعرفه بالا سود دوطرفه برای دولت است. هم از قیمت بالای خودروهای داخلی استفاده می‌کند و هم درآمد گمرکی خود را دارد." 

چندین خواننده نیز قانون برنامه چهارم توسعه را یادآوری می‌کنند که بر اساس آن تعرفه باید پلکانی کاهش می‌یافت اما تثبیت شد. تعدادی از کاربران همین موضوع را باعث عقب‌ماندگی صنایع خودروسازی کشور دانسته‌اند از جمله یک نفر نوشته است: "اگر تعرفه‌ها طبق قانون مصوب، پلکانی کم می‌شد الان وضعیت خودرسازی بهتر بود ولی نشد." وی در ادامه پیشنهاد جالبی هم می‌دهد‌:"حالا که قراره بنزین 5 ساله برسد به قیمت خلیج فارس، تعرفه را هم مثل بقیه کالاها بردارید." کاربر دیگری نیز به قانون هدفمند شدن یارانه‌ها و آزادسازی قیمت‌ها اشاره می‌کند و می‌‌نویسد :" باید بازار خودرو همانند بقیه کالاها که نرخش آزاد شد، بشود، تعرفه کامل حذف شود. دلیلی نمی‌بینیم ما به خاطر دو خودروساز پرنفوذ تاوان بدهیم." وی اظهار امیدواری کرده نمایندگان در مورد تعرفه امسال مشتریان خودرو را ناامید نکنند.

نظرات بسیاری نیز در مورد کیفیت پایین سوخت وجود داشت اما نظر پایانی را اختصاص می‌دهیم به شخصی به نام «بی‌خودی» که نوشته است: "ما یعنی ملت ایران از خرید جنس کم کیفیت و گران خسته شده ایم. خودروسازی را هدفمند کنید همان طور که بنزین را گران کردید. این وسایل عهد بوق را ارزان کنید و مالیات خودروهای خارجی را بردارید چون ما پول نداریم بنزین گران را در خودروهای عهد بوقی بریزیم؛ والسلام."

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط مهتاب در تاریخ 1348/10/11 و 11:14 دقیقه ارسال شده است

ما به ایرانی بودنمان افتخار می کنیم و لیاقتش را داریم که مرکب خوب و با کیفیت سوار شیم بابا به خدا پراید ما وقتی باد تندی میاد همراه باد میرقصد

این نظر توسط sefryayek.blogfa.com در تاریخ 1348/10/11 و 10:17 دقیقه ارسال شده است

زدی تو کار اقتصاد؟!!

این نظر توسط امير در تاریخ 1348/10/11 و 5:47 دقیقه ارسال شده است

````````````````$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$```````````````
``$`$``````````$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$``````$``$``$`
``$`$``$``````$$$$$$````$$$$$$````$$$$$$``````$`$`$``
$`$`$`$``````$$$$$$``````$$$$``````$$$$$$$````$$$$$``
`$$$$$``````$$$$$$$```O`$$$$$``O``$$$$$$$$`$$$$$$$``
`$$$$$$$$``$$$$$$$$$````$$$$$$````$$$$$$$$$$```$$$```
````$$````$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$````$$```
````$`````$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$``$$```$`````
`````$$$$$$$$``$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$``$$$$$$``````
``````````$$$``$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$``$$$`````````
```````````$$$`````$$$$$$$$$$$$$$$$`````$$```````````
````````````$$````````$$$$$$$$$$```````$$````````````
`````````````$$$```````````````````````$`````````````
```````````````$$````$$$$$$$$$$$``````$``````````````
````````````````$$$`````$$$$$$$$$$$``$```````````````
```````````````````$$$`````$$$$$$$$$$````````````````
``````````````````````$$$$$``$$$$$$$$$```````````````
`````````````````````````````$$$$$$$$$$``````````````
``````````````````````````````$$$$
پــــــــــــــــــــــــــــــــــخ.........

تـــــــــــــــــرسیدی پسریم؟؟؟؟؟؟نترس

آپـــــــــــــــمممممممم


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 422
  • کل نظرات : 82
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 48
  • بازدید امروز : 5
  • باردید دیروز : 279
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 8
  • بازدید هفته : 406
  • بازدید ماه : 284
  • بازدید سال : 20,749
  • بازدید کلی : 307,483
  • کدهای اختصاصی